PPK, RTK

روش‌های نقشه‌برداری هوایی با ماژول RTK و PPK

نفشه برداری هوایی

تفاوت RTK و PPK

دو ماژول RTK و PPK در عصر حاضر با توجه به رشد روزافزون پروژه های نقشه برداری و صرف زمان و کار زیاد در نقشه برداری زمینی نقشه برداری هوایی از محبوبیت زیادی برخوردار شد، استفاده می‌شود. در نقشه برداری به روش سنتی با توجه به اینکه نقشه های بدون نقاط کنترل زمینی دقتی بیش از یک متر داشت، مهندسان برای بالا بردن دقت در نقشه های هوایی مجبور به استفاده از نقاط کنترل زمینی بودند. روش کار به این ترتیب بود که نشان هایی که قابل روئیت از ارتفاع بالا بر روی زمین بود را نصب و مختصات دقیق این نقاط را با استفاده از GPS بدست می آوردند.

برای نقطه گذاری‌ها زمان  زیادی صرف می‌شود.

از جمله می‌توان به نقشه‌برداری در مناطق با موقعیت کوهستانی و صعب العبور اشاره نمود.

استفاده از روش های نقشه برداری هوایی PPK  و RTK مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت.

بررسی مقایسه ای روشهای نقشه برداری هوایی RTK و PPK

نقشه برداری با روش RTK

در نقشه برداری به  روش های نوین PPK و RTK تنها با استفاده از یک ایستگاه زمینی که جایگاه مشخصی دارد می توان نقشه های با دقت بالا ترسیم نمود. ماژول RTK مخفف Real-time Kinematic برای نقشه برداری تنها نیاز به یک ایستگاه کنترل زمینی است. ماژول RTK به صورت لحظه ای خطای GPS ربات پرنده را در حین پرواز اصلاح کرده و مختصات دقیقی از عکس های گرفته شده را به فلایت کنترل می دهد. با توجه به اینکه این تکنولوژی جهت انجام نقشه برداری هوایی با کوادکوپترها استفاده می گردد و نیازمند انجام پرواز دقیق می باشند برای عملکرد بهتر فاصله بین ایستگاه زمینی و پرنده نباید از ۲۰ الی ۳۰ کیلومتر تجاوز کند.

مقایسه دِرونهای سری مویک

ایستگاه کنترل زمینی در لحظه موقعیت پرنده نقشه بردار را برای ثبت موقعیت عکس ها می‌فرستد.

زمانیکه پرنده مسیر  40 کیلومتری دور شود به‌دلیل اختلالات سیگنال‌های ارسالی،  سیگنال پرنده را دریافت نخواهد کرد.

و این مسئله منجر به خراب شدن و کنسل شدن ماموریت می گردد.

بررسی مقایسه ای روشهای نقشه برداری هوایی RTK و PPK

ماژول PPK

ماژول PPK (Post processing Kinematic) عملکردی مشابه با روش RTK را دارد.

تنها تفاوتی که می توان بین آن دو قائل شد روش ژئوتک کردن عکس ها و مختصات گذاری بر روی عکس ها بر عکس عملکرد روش RTK است که در آن مختصات گذاری عکس ها در لحظه انجام پذیرفته و پس از انجام عملیات تصویربرداری انجام می شود. در روش PPK مشکل اساسی که در روش RTK وجود داشت بر طرف شده است.

بررسی مقایسه ای روشهای نقشه برداری هوایی RTK و PPK

نتیجه گیری:

با در نظر گرفتن ویژگیهای دو ماژول PPK و RTK این مطلب حائز اهمیت است که هر یک از این دو ماژول قابلیت های خاص خود را دارا بوده و هر کدام برای مصارف و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد . با این حال در صورتی که به دنبال کوادکوپتری مناسب با ماژول نقشه برداری هستید به شما کوادکوپتری که حاوی ماژول PPK است پیشنهاد می گردد زیرا ماژول PPK از صحت بالای اطلاعات، همگام سازی بهتر و امکان ردیابی اطلاعات به دست آمده از ماژول برخوردار است.

برای مشاوره تخصصی می توانید با مجموعه بالوینگ که به طور تخصصی ارائه کننده محصولات Dji در ایران می باشد تماس بگیرید و از مشاوره های تیم فنی مجرب خود در این زمینه بهرمند شوید همچنین شما می توانید به صورت حضوری به نمایشگاه دائمی محصولات dji در تهران-ونک مراجعه کنید تا از نزدیک محصولات کمپانی dji در بالوینگ BalWing مشاهده کنید تا بتوانید بهترین انتخاب از بین محصولات دی جی آی داشته باشید.

معرفی مویک 3 پرو

با بالوینگ هر شخصی می تواند بال پرواز داشته باشد با ما لذت پرواز را تجربه کنید…

بازگشت به فهرست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *